Gabriellas svenska och engelska

Normer och machokultur
Igår var det ett år sedan Avicii tragiskt gick bort och av den anledningen skriver jag det här inlägget. Precis som jag skrev på Instagram i förrgår så är det fruktansvärt sorgligt och också onödigt att en så ung människa går bort. Det finns också statistik som visar att det är fler män som begår självmord och att många lider av psykisk ohälsa i det tysta. Jag tror att det är en del av den kultur som finns för män och vilka normer de förväntas leva upp till. Sverige är jämställt till viss del men det finns också många exempel där det fortfarande finns mycket kvar att göra, både när det gäller män och kvinnor. 
 
Jag som arbetar med ungdomar mellan 13-16 år ser hur killar förväntas vara och hur de också lätt hamnar i den roll om de förväntas inneha, eller tror att andra vill att de ska ha. Det är egentligen märkligt hur samhället år 2019 fortfarande lever i gamla normer där det inte är helt ok för killar att visa känslor och att få gråta. Det gör mig otroligt ledsen när jag ser hur killar som är oerhört lugna och fina helt plötsligt förändras när deras kompisar är i samma rum. För någonstans handlar det ju om att våga bryta mönster och VÅGA vara sig själv. Men hur lätt är det egentligen?
 
Redan före Avicii gick bort arbetade vi med genus och normer i mitt klassrum. Läsåret 2016-2017 hade vi ett större projekt tillsammans med Trollhättans stad Jämställdhetsstrateg där vi under flera veckor arbetade med genus både på svenskan och SO:n. Här kan du läsa en artikel från Ttela om detta. 
 
En del som vi gjorde på svenskan var att läsa boken "Villig" av Christina Wahldén och svara på frågor som handlar om den. Det är en stark bok på många sätt och en del elever tyckte att det bitvis var lite jobbigt när vi läste den. MEN genom bra diskussioner om vad vi faktiskt läste om och deras tankar kring det blev det ett bra arbetsområde. Här är frågorna som vi arbetade med. 
 
I engelskan har vi tittat på filmen "The Mask You Live in" som verkligen synliggör de normer som unga killar lever med. Det är en otroligt gripande och bra film att diskutera i skolsammanhang och jag tror att mina elever verkligen blev berörda av den. I samband med filmen fick de en skrivuppgift där de skulle utifrån sitt eget perspektiv berätta om hur det är att vara tjej eller kille och vilka förväntningar som finns på dem. De fick också möjlighet att byta perspektiv, alltså hur de tror att det är att leva under de ideal som motsatt kön har. 
Texterna blev otroligt bra och det märktes att detta var ett ämne som passade mina åttor bra! Uppgiften kallade jag "If I were a boy/girl..." Till hjälp fick de startmeningar som de kunde använda för att inleda sina stycken. Här hittar du dem. 
 
Efter skrivuppgiften fick de också diskussionsfrågor på samma tema som de skulle diskutera gruppvis på engelska. De fick redovisa genom att spela in sina diskussioner och skicka till mig. 
 
För att återgå till det jag började mitt inlägg med så arbetade vi med en debattartikel när Avicii gick bort förra året. Det är en debattartikel av Peter Svensson som heter "Vem vill du vara i rum där andras omdöme brister?" och är en fantastiskt bra text på många sätt eftersom den berör mycket av den machokultur som råder och de förväntningar och normer som unga män har att leva upp till. I samband med att mina nior fick läsa debattartikeln gjorde jag också några frågor som de fick fundera på. Jag tror att det handlar mycket om att synliggöra normer och få eleverna att börja reflektera över hur ideal och normer påverkar dem, oavsett kön. Här hittar du både debattartikeln och de frågor som jag använde. 
 
Förra året hade jag tyvärr inte tid att titta på dokumentären "True Stories" som handlar om Avicii men jag ska verkligen försöka göra det i år på engelskan. Dels för att det är en tankeställare och dels för att det finns mycket att diskutera i filmen. Förmodligen kommer jag att följa upp med någon typ av muntlig diskussion och/eller en kortare skrivuppgift. 
 
Andra tips för hur du kan arbeta med normer och genus i skolan: 
 
Jämställdskola har en bra sammanställning för hur man kan arbeta med genus i olika ämnen om man tycker att det är lite svårt att komma på hur man faktiskt ska göra rent praktiskt. Även Jämställt.se har en bra guide för hur man kan arbeta för att utmana heteronormativa mönster. 
Equal-projektet Under Ytan har sammanställt en lista med bra tips på filmer och litteratur som kan användas i undervisningen, där står det också vilken ålder filmen eller boken är lämplig för. 
På hemsidan jämställ.nu finns massa bra material, bl.a. ett Jämställdhetsquiz som funkar bra att ha som utgångspunkt för diskussioner kring jämställdhet. Andra sidor är Prata om alkohol och serien PK-mannen som finns på URPlay där ett av avsnitten handlar om just machokultur. 
 
För att avsluta så anser jag att det är otroligt viktigt att vi belyser och lyfter normer i vår undervisning eftersom det är svårt att se eftersom vi hela tiden omges av normer utan att vi ens tänker på det. Att Avicii, och många andra unga män, går bort under tragiska omständigheter är någonting som måste förändras och vi i skolan måste ta vårt ansvar, för våra ungas skull!
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress