Gabriellas svenska och engelska

Att arbeta med genus i skolan
Att skolan ska arbeta med jämlikhet och frågor som handlar om genus och normkritik är ingenting nytt. Vi ska förebygga steroetypa könsroller och uppmuntra alla elever att våga gå sin egen väg. Att detta är viktigt är det säkert ingen som ifrågasätter men ibland kan det vara svårt att veta HUR man ska arbeta med genus i skolan. 
 
Egentligen är det inte svårare än att googla på genus och undervisning så dyker det upp massa förslag på hur man kan få in genus- och normkritiskt arbete i skolan! Jag tänkte också spalta upp några exempel på hur du på ett mycket enkelt sätt kan arbeta med könsroller och manligt och kvinnligt. 
 
1. Analysera läromedel: Välj en bok i det ämne du undervisar och låt eleverna leta efter vilka som nämns i boken och också i vilket sammanhang. Det kan bli väldigt intressanta diskussioner kring huruvida kvinnor förekommer i t.ex historieundervisningen eller inte. Glöm inte heller att analysera bilderna i läromedlet. Vilka finns med där? Man kan också titta på vilka ord som används när det skrivs om män och kvinnor. 
 
2. Analyera medier: Välj t.ex. en dagstidning eller en nyhetssändning och låt eleverna göra på samma sätt som ovan. Vilka finns med? Vad kan de bero på? Och framför allt: Vilka konsekvenser kan det få att det bara är en viss typ av människor som får komma till tals i tidningar eller på TV?
 
3. Skriv tvärtom-berättelser: Använd exempel som är tvärtom från traditionella könsroller. Låt matteexemplet handla om två killar istället för en kille och en tjej eller varför inte göra om en saga och byta plats på rollerna. Låt t.ex. huvudrollen vara en stark prinsessa som ska rädda den vackre prinsen. Detta kan eleverna också göra om du ger dem en berättelse som de får göra mer normkritisk!
 
4. Manligt eller kvinnligt?: Skriv upp massa egenskaper på ett papper och låt eleverna ringa in vilka de ser som manliga respektive kvinnliga. För att utmana dem lite till; be dem använda BLÅ penna till KVINNLIGA egenskaper och ROSA till MANLIGA egenskaper. Mina elever tyckte att det var väldigt svårt, vilket visar hur djupt våra föreställningar om manligt och kvinnligt sitter utan att vi ens tänker på det...
 
5. Använd bilder: Leta upp bilder som bryter mot normer och försök att hitta en mångfald när du väljer motiv. Låt eleverna diskutera vad de tänker kring vad de ser och varför de tänker om de gör. Egentligen funkar alla bilder skulle jag säga (eller åtminstone väldigt många) att göra analys av. 
 
6. Normer i filmer: När ni tittar på filmer eller filmklipp, låt eleverna skriva upp vilka som finns med. Är det bara killar? Eller fler tjejer? Nationalitet? Hudfärg? Någon med funktionsvariation? Eller låt dem gruppvis få varsin kategori att leta efter. Diskutera sedan vilken grupp som fått anteckna mest. Vad kan det bero på? 
 
7. Börja med dig själv som lärare: Det bästa men kanske inte alltid det enklaste är att börja med dig själv. Om ni läser en bok: Vad handlar den om? Är huvudkaraktären tjej eller kille? Hetero- eller homosexuell? Transsexuell? Nationalitet? Funktionsvariation? Listan kan göras oändlig med punkter över vad vi lärare bör tänka på när vi väljer vad eleverna får till sig i undervisningen och det ÄR vårt ansvar att försöka bjuda på en mångfald. 
Fundera också över hur du pratar om olika saker som berör normer eftersom eleverna faktiskt tar del av det varje dag. Om ni diskuterar t.ex. framtidsyrken kan du försöka att bryta traditionella könsmönster och ta upp kvinnor som arbetar inom fordonsbranschen eller män som arbetar i vården.
 
Våga helt enkelt utmana dig själv och eleverna!