Gabriellas svenska och engelska

Medier, reklam och normkritik
Varje år i årskurs sju brukar jag arbeta med medier och reklam och eleverna får skriva en egen nyhetsartikel och en insändare. Vi brukar också gå igenom struktur för andra texttyper som finns i en tidning samt gemensamt skriva en notis som lite uppvärmning. 
 
Som inledning brukar jag också visa en Power point som handlar om medias syfte och varför media är så viktigt för demokratins skull. Power Pointen innehåller också bilder som föreställer propaganda och det är en utgångspunkt för att diskutera om media alltid är objektiv. Det är också en bra ingång för att diskutera källkritik och varför det är så viktigt att vi är kritiska till det vi läser, ser och hör. Framför allt i den digitala värld vi lever i idag där vi kan få information väldigt snabbt och ibland kanske inte ens reflekterar över vad det egentligen är vi läser. 
 
Förutom dessa viktiga aspekter vill jag också använda arbetsområdet till att diskutera normer och ideal samt hur eleverna faktiskt påverkas av sådant de möter i sociala medier och på TV. Så inledningsvis kommer jag tillsammans med min PP om medias roll också att visa en Power Point som handlar om reklam och i första hand sexistisk sådan. Jag har använt delar av den här med två klasser förutom men i år har jag valt att lägga till några bilder och bearbetat den lite. Till bilderna från Reklamombudsmannen kommer eleverna att få lappar där det står ""Friad" eller "Fälld" på. Till varje bild ska de sedan hålla upp den lappen som de TROR är rätt för varje bild. Bilderna har alltså blivit anmälda och elevernas uppgift är att fundera över om RO har friat eller fällt reklamkampanjen. (Bild 7, 10, 11 och 12 i bildspelet har blivit fällda).
 
Det brukar bli intressanta diskussioner kring varför eleverna tycker som de gör när det gäller bilderna och varför de kanske inte håller med RO:s beslut om friande eller fällande dom.Tanken är också att just PP:n kan få eleverna attbörja ifrågasätta och reflektera över normer som de kanske inte ens har fundera över tidigare. 
 
Här finns en annan uppgift från RO att jobba med om ni vill. Även här har jag en annan Power Point om tidningar och genus som jag har använt tidigare.  
 
Arbetsområdet ska vara ett samarbete mellan svenska och SO och därför har vi som lärare funderat över flera redovisningssätt. Ett alternativ är att eleverna få ha någon typ av debatt där de för argumentera för eller emot sociala medier eftersom majoriteten av dem använder sin mobil många timmar per dag, och just skärmtid är något som den här klassen (med flera på skolan) har ägnat mycket tid åt under hösten). Vi har också pratat om att eleverna får spela in en podcast eller en vlogg och skicka till oss lärare. Övergripande tema kommer att vara just sociala medier och skärmtid men än så länge har vi inte riktigt bestämt exakta frågor som eleverna ska svara på (arbetet drar igång efter höstlovet). 
 
Vi kommer också att öva en del på lässtrategier och läsa faktatext om sociala medier (Tummen upp åk 7 Svenska) och exempel på insändare. Så förhoppningsvis mynnar arbetsrområdet detta läsår ut i att vi får med följande delar:
- Skriva olika typer av texter
- Öva på källkritiskt tänkande
- Diskutera och reflektera muntligt
- Använda digitala verktyg (vid podinspelning eller liknande)
- Läsa sakprosatext och ev. utdrag ut skönlitterärt verk som har koppling till temat. Serien Hashtag som finns på Digital Pedagogik är också ett bra alternativ!