Gabriellas svenska och engelska

Mumin och det osynliga barnet
Jag har några arbetsområden som jag har gjort i flera år. Framför allt eftersom jag vet att de fungerar bra och är uppskattade bland elever. Jag skrev tidigare om Shakespeare och Tio orsaker att hata dig som jag genomför i åk 7 och ett annat arbetsområde som jag också gör med mina sjuor är "Det osynliga barnet". 
 
Jag hittade ett utdrag från "Det osynliga barnet" av Tove Jansson för några år sedan och började fundera på vad jag skulle kunna göra med det. Delvis för att jag har en fetisch för Mumin men också för att själva budskapet är ständigt aktuellt och passar bra för en årskurs sjua. Det fanns tillhörande frågor till texten och jag valde att ha med några av dem samt göra några egna som jag tyckte passade bra. Själva textutdraget var inte så långt så jag läste högt för eleverna innan de fick börja arbeta med frågorna. Själva budskapet att någon kan vara osynlig om man inte får kärlek och den bekräftelse som alla människor behöver är någonting som eleverna kan relatera till och utifrån skolans uppdrag tycker jag att det är viktigt att uppmärksamma. 
 
För er som inte har läst Det osynliga barnet så handlar det om flickan Ninni som har blivit illa behandlad och därmed också blivit osynlig. Så när hon kommer till Muminfamiljen syns hon helt enkelt inte. Men ju längre tid hon spenderar hos dem desto mer av henne börjar synas. Vid de tillfällen som hon blir skrämd försvinner dock delar av henne igen. Frågorna som eleverna fick arbeta med hittar du här. 
 
När de var klara med frågorna fick de arbeta gruppvis och försöka sammanfatta/hitta e viktigaste orden som de tyckte beskriver textens budskap. Vi gjorde en EPA där de först fick fundera själva men hoppade över parvis och gick istället direkt över till att diskutera i grupp. De fick berätta vilka ord de valt var och en och sedan bestämma vilka sex ord som de tyckte passade bäst för att beskriva boken. Därefter följde en gemensam diskussion i klassen. Jag använde en Mumin-mall där grupperna hade fåt skriva ner sina ord på och den samt annat Mumin-material finns att hämta på www.moomin.com/en/. Jag skrev ut posters i A3-format så det skulle finnas gott om plats. 
 
Några år har jag också låtit eleverna skriva en insändare  som handlar om "Barn i världen". Ett år var det en uppgift som alla elever fick göra och andra år har jag haft det som en extrauppgift för dem som är klara med frågorna. De har fått använda skrivmallen för insändare  som hjälp. 
 
För att visa eleverna hur resonemang kan se ut och vilken skillnad det är beroende på om det är E,C eller A-nivå så har jag använt Skolverkets kommentarsmaterial  där de utgår ifrån just Det osynliga barnet. Observera dock att exemplen där är från åk 6 och 9.