Mina åttor ska snart få börja skriva noveller och tanken är att de sedan ska ligga till grund för vårens filmprojekt i form av filmmanus. Eftersom vi har arbetat en hel del med normkritik på skolan så därför ska novellerna också ha en koppling till genus och/eller normkritik.
För att förbereda eleverna så fick de öva lite på normer och vad det faktiskt innebär i fredags. Som utgångspunkt använde jag detta material (sidan 12) och ställde påståendena till eleverna som fick skriva JA eller NEJ på sina mini White board-tavlor beroende på om de tyckte att påståendet var ok eller inte. Det blev många intressanta diskussioner och ett väldigt lätt sätt att arbeta formativt med klassen!
Därefter fick de sitta i grupper och leta i tidningar efter olika personer. om hjälp hade vi "Poängjakten" (sidan 52) i BRYT (Forum för levande historia och RFSL Ungdom). Det blev tydligt för eleverna vilka som faktiskt får synas i media och vilka som var betydligt svårare att hitta.
Detta tog ungefär 70 minuter men vi hade nog kunnat fortsätta längre eftersom det fanns väldigt mycket att diskutera kring normer och fördomar.
0