När jag var ny som lärare (eller snarare första gången jag hade svenska på högstadiet) så hade jag ett prov i litteraturhistoria där vi först hade haft längre genomgångar av epokerna samt läst utdrag eller sammanfattningar av verk från alla epoker. Jag kände dock att det blev lite mastigt för både mig och eleverna och bestämde redan efter ett år att jag inte skulle göra på samma sätt igen. Men eftersom jag första gången fick ta över en klass kände jag att det hade varit lättast att göra på det sättet.
Året efter började jag dela upp epokerna och ta vissa delar i sjuan, andra i åttan och några i åk nio. Ett av mina favoritområden är Upplysningen som vi jobbar med både i åk 7 och 9. I sjuan går vi igenom upplysningens tankar samt läser en lättläst version av Gullivers resor och när vi återkommer till Upplysningen i nian arbetar vi med Flugornas herre. Dels brukar vi titta på filmen som finns på Digital pedagogik och också repetera upplysningens tankar.
Jag har också valt ut en del reflektionsfrågor från Lärarhandledningen på DP som eleverna får svara på och en del har jag lagt till själv. Jag har också valt att använda en del centrala begrepp som jag tycker är viktiga för filmen. Här hittar du frågor och begrepp.
Vid några tillfällen har jag också vidareutvecklat området och bett eleverna att skriva en fortsättning på Flugornas herre - Vad hände sedan? Elevernas texter har blivit otroligt bra och det har varit väldigt kul att se hur de tänker kring tänkbara scenarier.
0