21 januari 2019
Idag är det Martin Luther King's Day och eftersom jag inte jobbar mer än en dag i veckan kan jag tyvärr inte uppmärksamma det i undervisningen som jag gjorde förra året. MEN min tanke är ändå att jag ska arbeta med det på engelsklektionerna med min åk 9.
Vi gjorde detta förra året och det fick ett bra mottagande bland eleverna. Delvis för att de inte visste så mycket om hela Civil Right-rörelsen men också för att jag tror att många av mina elever kunde relatera till känslan av utanförskap. Jag tycker också att det är en väldigt viktig del av historian som eleverna ska ha med sig från grundskolan. Detta för att få en större förståelse för hur USA faktiskt har varit och till viss del fortfarande är.
Arbetet bestod av att delvis läsa en enkel text om Martin Luther King och sedan diskutera innehållet i texten. Därefter fick de välja att skriva en kortare text om Martin Luther King, Rosa Parks eller någon annan person som på något sätt har haft stor betydelse för medborgarrörelsen eller mänskliga rättigheter. Jag hade också gjort som en liten grundmall i Canva där eleverna fick skriva stödord för att uttrycka sina tankar kring olika företeelser.
Jag hittade en tidslinje med viktig årtal över Civil Right Movement på www.myenglishpages.com som fick vara utgångspunkt i arbetet för eleverna. För att alla skulle få samma chans att förstå texten så gjorde jag också om, bytte ord och tog bort en del årtal som blev en annan, enklare version. Här finns originalversionen och här finns den lättare versionen. Utifrån den tidslinjen fick eleverna sedan ett papper med en tom tidslinje där de själva skulle placera ut, enligt dem, de viktigaste händelserna. Tidslinjen finns här.
Efter det arbetet tittade vi på filmen 12 Years a Slave som verkligen är en stark film på många sätt och jag märkte att eleverna blev berörda av den. Därför tyckte jag att det var viktigt att vi också diskuterade filmen efteråt. Gruppvis fick de frågor som jag hade gjort till dem och då fick de muntligt diskutera dem i gruppen. Under den lektionen hade jag också med mig en till lärare vilket underlättade eftersom vi då var två som kunde lyssna på eleverna diskussioner. Dessa frågor använde jag.

Bilden är hämtad från pixabay.com
0