Förra veckan började jag jobba igen efter min föräldraledighet. Visserligen bara en dag i veckan men det kändes väldigt skönt att vara tillbaka i skolan! Den enda klass som jag har för tillfället är "min" klass som jag har haft sedan sjuan och som nu går i nian. Vi har försökt att jobba metodiskt och jobba igen olika texttyper beroende på årskurs och nu var det dags att gå igenom krönika.
Som vanligt läste vi olika exempeltexter vilket vi började med förra veckan och igår hann vi "bryta ner" en text för att se de olika delarna som finns i krönikan. Som inspiration hade jag hittat en liknande stödmall på lektionsbanken.se och valde att använda samma krönika som den läraren hade gjort. Vill ni se hela upplägget som användes där så hittar ni det här.
Det jag gjorde var att först och främst repetera delarna i en krönika som vi gått igenom veckan före för att sedan ge eleverna ett exemplar av krönikan som vi skulle arbeta med. Sedan läste jag högt för eleverna och vi diskuterade hur texten var upbyggd samt vad de tänkte kring budskapet.
Eleverna fick också en skrivmall för hur krönikan ser ut med startmeningar som kan användas (i mitt exempel har jag uppgått från skolan men det går enkelt att byta ut!). De fick också en tom mall som skulle användas som hjälp för att komma igång FÖRE de började skriva på dator. På så sätt blir det inte lika svårt att komma igång med själva skrivandet eftersom de redan har skrivit ner sina tankar som en typ av mind-map.
Här hittar du materialet; både krönikan som är skriven av Linda Skugge samt skrivmallarna.
Sedan fick eleverna arbeta parvis med krönikan och diskutera vilka delar i texten som är vad. För att tydliggöra detta fick de färgkoda styckena i krönikan utifrån vad de tänkte. Jag poängterade också att det KAN finnas flera svar och att en del ibland går ihop och kan vara en blandning av t.ex. åsikter och personliga upplevelser.
Färgerna som jag använde mig av var:
Inledning: BLÅ
Argument och exempel: GRÖN
Personliga upplevelser: ROSA
Allmänna exempel: GUL
Avslutning: GRÅ
Det blev många intressanta diskussioner både under själva pararbetet och när vi gick igenom texten efteråt. För efter tio minuters parvis arbete med att färgkoda fick de ett färdigt exemplar av mig att jämföra med. Vi gick då igenom hur jag hade tänkt och ibland kom tankar om att vissa stycken faktiskt är någonting mittemellan.
Sedan var det dags för eleverna att själva börja fundera på vad de vill att deras krönika ska handla om. De flesta hann börja skriva lite igår och det ska bli spännande att se det färdiga resultatet!
Nedanför finns också en mall som kan sättas upp i klassrummet!

0