Förra veckan arbetade vi med valet på både svenskan och engelskan. Till skillnad mot svenskan där fokus låg på det skriftliga och att skriva ett eget tal/brev till nationen så arbetade vi mer med den muntliga delen i engelskan.
Jag fick idén till lektionsupplägget när jag tittade på TV och kände att det skulle kunna tillämpas i skolan också. Först fick eleverna "pengar" som de fick klippa isär. Jag hade egentligen tänkt ha små kulor/bollar men hittade inte det på skolan så jag fick tillverka egna pengar till eleverna. Det fungerade lika bra!
När de fått sina pengar skulle de sedan placera ut dem på olika områden beroende på vad de skulle vilja prioritera som politiker. De fick själva välja om de skulle lägga alla miljoner på ett område eller om de hellre ville placera ut sina pengar på flera olika områden. Här hittar du pengar och de olika områdena.
När de placerat ut pengarna på olika tallrikar (hittade inga lådor eller liknande att lägga använda) blev de placerade i grupper för att diskutera hur de tänkt. De fick också hjälpmeningar för hur de kunde uttrycka sig. Hela upplägget hittar du här. Sedan skulle de gemensamt bestämma vilka FEM OMRÅDEN som var viktigast för dem i gruppen. Redovisning skedde först genom att de gruppvis fick skriva upp sina fem områden på White board-tavlan. Deras områden skulle sedan muntligt redovisas för resten av klassen och också diskuteras.
Bra lektion och framför allt givande och intressanta diskussioner! Det var väldigt roligt att se hur eleverna tänkte och vilka områden som de skulle prioritera om de vore politiker. Här hittar du själva upplägget för lektionen samt de stödmeningar som eleverna kunde behöva i sina muntliga diskussioner.
0