En sak som är viktig och som de flesta lärare säkert lägger en del tid på är att förbereda inför Nationella proven. Vanligtvis så brukar det läggas tid på våren eftersom det börjar närma sig då, speciellt i nian. Men det kan vara värt att börja ännu tidigare för att avdramatisera proven och den stress som lätt uppkommer i samband med dem.
Ett upplägg som jag testade med den nian jag hade förra året var att tillsammans med eleverna läsa de engelska bedömningsexempel som finns på Skolverket. Jag gav också eleverna en mall som var uppbyggd som en matris där de kunde fylla i hur texterna var i de olika kategorierna. De fick bland annat titta på variation i meningar, strategier för att göra sig förstådda och anpassning till syfte. Gruppvis diskuterade de texterna och sedan diskuterade vi också i helklass. Överlag så var de ganska överens om texternas kvaliteter och eventuella brister. Vi gjorde också ett dokument med exempel som hade färgkodningar som du hittar här.
För att öva inför det muntlig proven har jag använt de här blåa korten och de röda korten. Matrisen som finns på Skolverkets hemsida för att bedöma muntlig produktion har jag använt vid dessa tillfällen.
För att öva Speaking mer generellt finns det många bra uppvärmningsuppgifter på Allthingstopics. Dem kan du använda som startuppgifter eller mer övergripande.
0