Gabriellas svenska och engelska

#metoo i undervisningen
Ingen har väl kunnat missa #metoo och efterföljderna av det de senaste veckorna. För att aktualisera det för eleverna gjorde jag för några veckor sedan en lektion i engelska för åk 9 där vi arbetade med två artiklar som berörde temat. Innehållet i dem var samma men svårighetsgraden på själva texterna var lite olika. Artiklarna plus frågor hittar du här och här
 
I åk 8 tittade vi på filmen "The Mask You Live In" som finns på Netflix. Den handlar om de strukturer och normer som finns i samhället och som unga pojkar förväntas leva upp till. Efter filmen fick eleverna skriva egna tankar kring hur det faktiskt är att vara tjej eller kille i dagens samhälle och vilka förväntningar som finns på dem. De fick också resonera kring hur de tror att det känns att vara motsatt kön. Som vanligt fick de startmeningar av mig (de som ville) och temat kring arbetet var: "If I were a boy/a girl". 
 
Texterna har blivit fantastiskt bra och otroligt intressanta att läsa. Det märktes att detta var ett tema som eleverna verkligen kunde relatera till och tyckte var roligt att skriva om. 
 
Nästa steg är att eleverna parvis ska få olika topics som har mer genus och sexualitet att göra som de ska få diskutera. 
 
I svenskan har vi dels arbetat med normer (se tidigare inlägg med Genuspedagogik) där vi använde White Board-tavlor. Eleverna har också gruppvis fått diskutera #metoo och funderat kring vad som kan göras. Här hittar du mallen som eleverna fick i A3-format. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress